5 redenen om zakelijke creatieve vaardigheden aan te leren


Gepubliceerd op 5 oktober 2018 door Eveline Stam Er zijn 0 reacties

Eveline Stam is spreker op 13 november tijdens onze tweede editie van de Dag van Kunst en Cultuur. Ze is creatief coach met ruim 10 jaar ervaring in financiële sector en consultancy (ING, NN, Capgemini Consulting). Haar missie is organisaties te helpen om maximaal gebruik te maken van hun creatieve intelligentie, zodat zij sneller kunnen vernieuwen, veranderen en innoveren. In deze blog legt ze uit wat ze bedoelt met zakelijke creatieve vaardigheden en geeft ze de 5 belangrijkste redenen om deze zakelijke creatieve vaardigheden aan te leren

Creativiteit in zakelijke omgeving
Regelmatig spreek ik met mensen uit grote organisaties over de toegevoegde waarde van zakelijke creatieve vaardigheden. Wat ik dan vaak hoor is: ‘maar ik ben niet creatief’ en ook leidt het woord regelmatig tot verkeerde associaties. Zoals de lacherige reactie ‘ik ga toch niet knutselen op mijn werk’. Of serieuzer: ‘dat heb ik toch ook niet echt nodig, ik ben met feiten en cijfers bezig’.

Hoe ons brein werkt
Daarom heeft het begrip creativiteit uitleg nodig in een zakelijke context. Met zakelijke creatieve vaardigheden bedoel ik namelijk creatief denken. Dit betekent meer en, vooral ook onverwachte, verbanden leggen. Ons brein legt, om de wereld behapbaar te maken, logische connecties. Onze hersenen maken ongemerkt associaties aan bij een onderwerp. Dit gaat in een hoog tempo. Zeg bijvoorbeeld ‘kantoorpand’ en de beelden stromen als vanzelf ons hoofd binnen. Dit is mooi en handig, want zo kun je snel denken en logische verbanden maken, en indien nodig ook snel handelen.

Creatieve strategieën en technieken
Maar wat als er nieuwe ideeën of inzichten verwacht worden? Als er problemen zijn waar geen hapklare oplossing voor beschikbaar is? Of wanneer situaties zo complex zijn dat er meerdere invalshoeken mogelijk zijn? Dan is meer nodig dan alleen die logische connecties die automatisch oproepbaar zijn. Er komt creatief denken om de hoek kijken. De kunst om onderwerpen die geen logisch verband met elkaar hebben aan elkaar te koppelen. Zo wordt het eenvoudiger om tot vernieuwende oplossingen te komen.

Hoe doen ontwerpers dat toch?
Bij creativiteit denken we al snel aan ontwerpers die zich terugtrekken in hun rommelige werkkamers en ateliers. En dat zij er na een brainstorm uitkomen met een prachtig en verassend ontwerp of kunstwerk. Dit is echter alleen maar een oppervlakkige beschouwing. Ook zij gebruiken wel degelijk een strategie en methode waardoor het creatieve doel behapbaar en haalbaar wordt. We hebben dit op school en later in ons werk alleen nooit geleerd. Heel zonde, want het kan zoveel opleveren. Hieronder vind je de belangrijkste voordelen.

Panterstippen

Dit zijn de 5 redenen voor organisaties om zakelijke creatieve vaardigheden aan te leren:

1. ‘Ideeën zijn de levensader van bedrijven.’
Als je voorop wilt blijven lopen in de markt en onderscheidend wilt zijn, dan zullen er ideeën moeten zijn. En die ideeën komen nu eenmaal niet vanzelf uit de lucht vallen. Met creatieve strategieën en technieken ga je gegarandeerd tot meer, en dus uiteindelijk ook tot betere, ideeën komen. ‘Ideeën zijn de levensader van bedrijven’ is een quote van Richard Branson van Virgin. Een mooi voorbeeld van een organisatie waar de ‘kracht van ideeën’ maximaal wordt ingezet.

2. Bedrijven die creativiteit stimuleren zijn succesvoller.
Uit een kwantitatief onderzoek van Adobe/Forrester onder 223 bedrijven blijkt dat bedrijven die creativiteit stimuleren beter in staat zijn om hun doelstellingen te halen en het beter doen ten opzichte van hun concurrenten. 61% procent van die bedrijven zeggen echter tegelijkertijd dat zij creativiteit niet stimuleren. Zonde! Je zou kunnen denken dat de meeste mensen in organisaties diep in hun hart wel weten dat creativiteit belangrijk is, maar dat weinigen echt weten hoe het aan te pakken.

3. Bedrijven die creativiteit stimuleren zijn flexibeler en kunnen beter improviseren.
Uit hetzelfde onderzoek als net genoemd blijkt ook dat bedrijven die creativiteit stimuleren, beter in staat zijn om flexibele oplossingen te vinden. Zij hebben ook een hogere verandersnelheid hebben. Dit is logisch, want een belangrijk onderdeel van creativiteit is flexibel denken. En met flexibel denken bedoel ik meerdere oplossingen en gezichtswijzen zien ten opzichte van een vraagstuk.

‘Je kunt de golven niet stoppen, maar je kunt wel leren surfen’ - Lao Tze

4. Het spel verandert: generatie Y.
De jongeren die nu de arbeidsmarkt opkomen (generatie Y) zijn veel creatiever dan voorgaande generaties. Zij hebben deze creatieve vaardigheden al veel beter eigen gemaakt. Generatie Y is ondernemend en creëert zelf online de wereld die hij hebben wil. En is daarmee van nature beter in creatief denken. Daarin lopen oudere generaties wat achter. Logisch, want het traditionele onderwijs en het bedrijfsleven hebben altijd gefocust op logisch denken. Gelukkig kunnen oudere generaties dit creatieve zelfvertrouwen ook leren en opbouwen.

5. Het spel verandert verder: robotisering.
De afgelopen decennia is er een enorme stap gemaakt in het automatiseren van menselijk werk. Ik vind het zelf altijd boeiend om de verhalen van oudere collega’s te horen die nog werkten met de typmachine en de interne post op kantoor. Ik kan het me niet meer voorstellen. Wie in een grote organisatie werkt heeft het meegemaakt: een nieuw systeem waardoor een hele afdeling overbodig werd. De verwachting is dat computers steeds slimmer worden en stukje-bij-beetje het logische denkwerk van mensen in organisaties gaan overnemen. Zij zullen steeds beter patronen kunnen herkennen en leren te denken als mensen.

Creatief, niet-lineair denkwerk is voor computers nog heel lastig om te leren. Creativiteit is voor mensen dus een onderscheidende vaardigheid ten opzichte van robots. Menselijke denkkracht is nodig voor innovatie, onderscheidend vermogen, het ontwikkelen van nieuwe diensten, en het verbeteren van de klanttevredenheid en de binding van de juiste medewerkers. Dit type werk vraagt om andere vaardigheden van medewerkers: diepgaand inlevingsvermogen in de klant, ondernemerschap, flexibiliteit en, natuurlijk, creativiteit.

 

‘Logic will get you from A to B. Imagination will bring you everywere’ - Albert Einstein.

Het is mijn overtuiging dat wanneer organisaties zich zouden verdiepen in de technieken, strategieën en werkwijzen van deze creatievelingen, er meer en gemakkelijker vernieuwing en innovatie tot stand zouden komen. En dat werken ook nog eens leuker zou worden!

Eveline Stam is spreker tijdens de Dag van Kunst en Cultuur 13 november. Je kunt je nog aanmelden voor deze HR Inspiratiesessie.

Oorspronkelijk verschenen op: https://www.krachtigcreatief.nl/blog/zakelijke-creatieve-vaardigheden-de-5-redenen-om-dit-te-leren/

 

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

SVO EY Amsterdam×

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.