Binnenkunst


Gepubliceerd op 20 november 2017 in Duurzame inzetbaarheid door Aukje Nauta - Factor Vijf Er zijn 0 reacties

Sinds zeven jaar vier ik elke zomer met mijn twee dochters - inmiddels volwassen, hun vriendjes gaan mee - vakantie bij Buitenkunst. In de prachtige Drentse bossen volgen we er dagelijks workshops op het gebied van dans, theater, muziek, zang, schrijven, schilderen of beeldende kunst - maar net waar elk van ons die dag zin in heeft.

Soms is er na één dag workshop al een theaterstuk ingestudeerd, dat een van ons dan 's avonds, met zijn of haar workshopgroep van de dag, opvoert in het openluchttheater, terwijl de rest toekijkt, samen met de andere honderden Buitenkunst-deelnemers. Door de jaren heen hebben we al heel wat opgestoken van Buitenkunst - alleen al hoe je met podiumvrees kunt omgaan. Mij is vooral de docent van mijn eerste Buitenkunstweek bijgebleven. In een van zijn workshops leerde hij ons retorische trucs toe te passen in een theatraal te geven pleidooi over waarom jouw lievelingsbeest (in mijn geval de paradijsvogel) beslist mee moest op de Ark van Noach.  Zo leerde ik van hem de retorische kracht van zelfverzonnen woorden, iets waarin ene heer Wilders een kei is. Denk bijvoorbeeld aan 'kopvoddentaks' - hoe naar de term ook is, toehoorders onthouden het, precies wat je als spreker wil.

Als kunst-op-vakantie zo leerzaam is, waarom behoort kunst en cultuur dan niet tot het standaardrepertoire van de opleidingencatalogus van elke zichzelf respecterende werkgever? Want zoals ik al vakantievierend fantastische sprekerslessen kreeg, zo valt er van kunst en cultuur nog heel veel meer te leren. Of het nu gaat om kunst en cultuur die je zelf leert scheppen, of waarvan je geniet vanuit een schouwburgstoel, voor beide vormen geldt dat het je blik verbreedt en je creatieve vermogens stimuleert. Dat kan tot onvermoede uitkomsten leiden. Zo kan het maar zo zijn dat iemand die filmpjes leert maken, daarna op zijn werk in een call center veelgestelde vragen ludiek gaat filmen. Zo reduceert hij het aantal gestelde vragen en daarmee de kosten van zijn bedrijf. 

Als mensen actief bezig zijn met kunst en cultuur, dan leren zij om scheppend en creatief in het leven te staan, inclusief hun werkende leven. En laat die creativiteit nu juist van levensbelang zijn in de wereld van vandaag waar werk sneller dan ooit verandert. Hoog tijd dus voor organisaties om serieus werk te maken van kunst en cultuur. Houdt kunst niet langer buiten de muren van je bedrijf, door het louter te zien als vrijetijdsbesteding. Omwille van duurzame bedrijfsprestaties en inzetbaarheid van mensen: haal kunst en cultuur naar binnen. Van Buitenkunst naar Binnenkunst.

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.