Cultuurbezoek of loonsverhoging?


Gepubliceerd op 12 juni 2017 in Geluk door Esther Jousma Er zijn 0 reacties

In 2020 bestaat de helft van de Nederlandse beroepsbevolking uit millennials, waardoor werkgevers te maken krijgen met verschuivingen in de wensen van medewerkers. Het salaris is niet langer het belangrijkste aspect dat een werkgever al dan niet aantrekkelijk maakt. De focus ligt op persoonlijke ontwikkeling en zelfontplooiing. De grote uitdaging voor werkgevers is dus het boeien en binden van deze nieuwe generatie. Hoe draag je als werkgever bij aan de persoonlijke ontwikkeling?

Employee experience

Bij millenials gaat het vooral om beleving en zingeving. De employee experience speelt hierin een belangrijke rol. Hoe houd je medewerkers tevreden?

Cultuur is het perfecte medium hiervoor. Kunst- en cultuurbezoek verwondert, inspireert en misschien nog wel het belangrijkste; kunst leert anders kijken en stimuleert de creativiteit. Uit onderzoek blijkt dat musea hetzelfde positieve effect hebben als bijvoorbeeld een loonsverhoging. Het kijken naar kunst wordt zelfs als het meest waardevol beschouwd in vergelijking met sporten.  
Een creatieve interventie (purpose) heeft dus een veel grotere en langdurige impact op medewerkerstevredenheid dan het bieden van meer geld (purse).

Creativiteit; aangeboren of aangeleerd

Eén van de belangrijkste skills die medewerkers in de toekomst moeten bezitten, is creativiteit. Het belang van creativiteit als motor van de economie werd al in de 1990-er jaren gevat in de toegenomen betekenis van de zogenaamde Creative Class. In zijn gelijknamige boek laat auteur Richard Florida zien dat deze klasse van kunstenaars, ontwerpers, programmeurs, wetenschappers, ondernemers, docenten, etc. groeiende is én sterk bijdraagt aan economische groei. Tegelijkertijd toont Richard Florida aan dat creativiteit geen aangeboren eigenschap is, maar een skill die kan worden aangeleerd.

Creativiteit wordt over het algemeen beschouwd als een typische eigenschap van specifieke sectoren en beroepen. In een wereld van snelle innovatie en disruptie, is creativiteit echter niet enkel relevant voor de reclamesector of voor ondernemers. Elke medewerker, in wat voor organisatie dan ook, heeft baat bij het ontwikkelen van zijn of haar creativiteit. Hiervoor is cultuurbezoek een effectieve stimulans.

Win-win

Voor bedrijven is het van groot belang dat werknemers business opportunities herkennen en bijdragen aan innovatie. Creativiteit blijkt daarin doorslaggevend; vindingrijkheid en nieuwe ideeën beloven een organisatie nieuwe invalshoeken, groter probleemoplossend vermogen en het zien van nieuwe kansen. Het is, met andere woorden, het vermogen om out-of-the-box te kunnen denken en deze gedachten helder over te kunnen brengen.

Culturele interventies zijn dus voor werkgevers dé effectieve stimulans voor de creativiteit van medewerkers, maar dragen ook bij aan een positieve  employee experience. Bovendien zijn ze een stuk duurzamer en goedkoper dan een eenmalige loonsverhoging.

Benieuwd naar de effecten van cultuurbezoek op medewerkers? Download de whitepaper "Hoe cultuur medewerkers vitaal maakt", van wetenschapsjournalist Mark Mieras.

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.