De groei van flexibele organisaties door creatieve medewerkers


Gepubliceerd op 20 maart 2017 in Creativiteit door Esther Jousma Er is 1 reactie

Sociale innovatie is ongetwijfeld één van de meest actuele thema’s binnen HR. Wat houdt sociale innovatie in en wat betekent dit voor mij als werkgever en de wendbaarheid van de organisatie?

Wat is sociale innovatie?

De meningen zijn verdeeld wanneer het gaat om een sluitende definitie van sociale innovatie. Het Nederlands Centrum voor Sociale innovatie (NCSI) omschrijft het als 'een vernieuwing in de arbeidsorganisatie en in arbeidsrelaties die leidt tot verbeterde prestaties van de organisatie en ontplooiing van talenten'. In het verlengde daarvan zien de onderzoekers Henk Volberda en Frans Van den Bosch (Erasmus Universiteit) sociale innovatie als het 'samenspel tussen het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden (dynamisch managen), het hanteren van innovatieve organisatieprincipes (flexibel organiseren), en het realiseren van hoogwaardige arbeidsvormen (slimmer werken) om het concurrentievermogen en de productiviteit te verbeteren'.

De kracht van de medewerker

Ondanks de verschillende definities is er één onderdeel wat belangrijk is voor sociale innovatie, namelijk flexibiliteit. Onderzoek wijst uit dat 39% van de MKB-ers zichzelf als sociaal innovatief beschouwt en voert de flexibele organisatie aan als belangrijkste bewijsstuk daarvoor. Een flexibele organisatie is in staat om op innovatieve wijze snel te kunnen inspelen op veranderingen in de markt en veranderende wensen van klanten. Een flexibele en innovatieve organisatie moet kortom ‘agile’ oftewel wendbaar zijn.  Als werkgever dus de uitdaging om ervoor te zorgen dat je medewerkers zich blijven ontwikkelen zodat zij mee kunnen in al deze veranderingen. 

Faciliterend leiderschap

Dit alles vraagt allereerst om een andere manier van leidinggeven. Faciliterend leiderschap biedt teams de ruimte om nieuwe ideeën te kunnen onderzoeken en te testen in de praktijk. Het zogenaamde trial & error, uiteraard binnen de afgesproken (financiële) kaders, biedt medewerkers de ruimte om te mogen experimenteren en aannames te valideren. Het creatieve en probleemoplossend vermogen van medewerkers wordt door deze werkwijze gestimuleerd wat leidt tot innovatieve ideeën en nieuwe product- en of dienstverlening.

Creativiteit geeft de doorslag

Voor bedrijven is het dus van levensbelang dat werknemers ‘business opportunities’ herkennen en bijdragen aan innovatie. Creativiteit blijkt daarin doorslaggevend; vindingrijkheid en nieuwe ideeën beloven een organisatie nieuwe invalshoeken, groter probleemoplossend vermogen en het zien van nieuwe kansen. Ook groeit het besef dat creativiteit een vaardigheid is die altijd van belang is, ook als werknemers zich hier niet bewust van zijn.
Goede organisatievaardigheden en sociale vaardigheden vragen namelijk ook om de inzet van creativiteit. Een creatieve geest is bovendien een flexibele en lerende geest, die helpt een nieuwe blik op de wereld te ontwikkelen.


Volgens het World Economic Forum is creativiteit één van de top drie skills die werknemers nodig hebben in de nabije toekomst. Het stimuleren van creativiteit op de werkvloer is dus cruciaal voor de toekomstbestendige organisatie.

Meer lezen over het stimuleren van creativiteit op de werkvloer? Ontdek welke 5 tips bijdragen aan creatievere medewerkers.

 

1 reactie

Anoniem · 30 maart 2017

Interessante benadering om het belang van cultuur te koppelen aan actuele organisatievraagstukken. Food for thought!

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.