Een origineel kerstpakket: do's & don'ts


Gepubliceerd op 11 november 2016 in Geluk door Marouschka Promes Er zijn 0 reacties

Dacht je even snel een kerstpakket samen te stellen? Think again! Uit onderzoek blijkt dat 62% van de werknemers het belangrijk vindt dat er over het kerstpakket is nagedacht. Het wordt gezien als een belangrijke blijk van waardering. Als werkgever kun je dan uiteraard de plank niet mis slaan. Wat zijn de do’s en don’ts van het kerstpakket? 


Kerstcadeau onmisbaar 
In gesprekken met organisaties hoor ik vaak dat er geen budget is voor het kerstpakket. Naar mijn idee is het schrappen van het kerstpakket onderaan de streep niet rendabel voor jouw organisatie. De meerderheid van de medewerkers geeft aan het erg jammer te vinden als zij geen kerstpakket krijgen. Zowel in onderzoek  van WishWish als De Zaak is de conclusie dat medewerkers het kerstpakket zien als een blijk van waardering. Het waarderen van medewerkers is essentieel voor een succesvolle organisatie. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn gemotiveerd om goed werk te leveren en bereid een tandje bij te zetten.  


Do's & don'ts kerstpakket 
Een kerstpakket is dus een mooie gelegenheid om jouw medewerkers te laten weten dat je ze waardeert. Hierbij de do’s & don’ts wanneer het op kerspakketten aankomt. 

- Zorg voor een goede balans tussen traditioneel en modern: Het traditionele kerstpakket is nog ongekend populair bij medewerkers, en het wordt nog leuker als het aangevuld wordt met een minder traditioneel element, zoals een schenking aan een goed doel of kaartjes voor een theatervoorstelling.  

- Duurder is niet altijd beter: Voor 40% van medewerkers maakt de waarde van het kerstpakket niet uit. De meerderheid verwacht dat er niet meer dan €50,- wordt uitgegeven aan het kerstpakket. Tegenwoordig kun je voor €30,- al een volledig kerstpakket met een hoge belevingswaarde bieden. 

- Houd rekening met medewerkers: Het klinkt vanzelfsprekend, maar ik noem het toch voor de zekerheid. Je maakt weinig 50-plussers blij met een workshop karten. Een fles wijn kan vanwege geloofsovertuigingen ook een minder goede keuze zijn. Heb je een divers personeelsbestand? Houd het kerstpakket dan neutraal. Bioscoopkaartjes of een cadeaubon kan iedereen waarderen. 

- Maak er een mooi moment van: Als je dan eindelijk een origineel kerstpakket hebt samengesteld, presenteer het feestelijk en vraag er de aandacht voor. Pak bijvoorbeeld een moment op het kerstfeest, laat een leuke band in de kantine optreden waarna je het kerstpakket presenteert of neem een videoboodschap op. Hierdoor neemt de belevingswaarde van het kerstpakket toe. 

- Personal touch: Het lijkt een makkelijke uitweg om medewerkers zelf een kerstcadeau te laten uitkiezen. Medewerkers hechten echter veel waarde aan een personal touch. 55% van de medewerkers krijgt liever een cadeau uitgekozen door de werkgever dan dat zij zelf iets uitkiezen. Doe er een boodschap bij van de directeur om het nog persoonlijker te maken. 

Conclusie 
Het is belangrijk dat jouw medewerkers er plezier aan beleven en zich gewaardeerd voelen door middel van het kerstpakket. Met een personal touch scoor je zeker punten. Wat zit er in jouw kerstpakket dit jaar?

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.