Een positieve Employee Experience: 5 elementen


Gepubliceerd op 28 november 2016 in Duurzame inzetbaarheid door Tineke Druijf Er zijn 0 reacties

Het bieden van een goede Customer Experience zorgt ervoor dat klanten voor jouw product of dienst blijven kiezen. Kortom: het centraal stellen van de klant levert meer business op. Deze tendens wordt steeds vaker vertaald naar de werkvloer onder de noemer Employee Experience. Hoe zorg je er voor dat medewerkers met plezier werken en blijven kiezen voor jouw organisatie?

Hoe beleven medewerkers de organisatie?

Volgens Jacob Morgen, de schrijver van het boek “The Future of Work”, vindt er een grote focus shift plaats binnen HR. Organisaties hebben minder te kiezen als het om talent gaat, talent maakt zelf de keuze voor welke organisatie ze wil werken. De Employee Experience, de beleving die een medewerker heeft bij de organisatie en zijn werk, gaat om deze reden een grote rol spelen in het aantrekken en behouden van medewerkers. Bij een positieve Employee Experience kun je denken aan een snelle sollicitatieprocedure, een prettige werkruimte, minder hiërarchie, een aansprekende cultuur en tools om je werk goed uit te voeren.

Ga de dialoog aan!

Om Employee Experience succesvol vorm te geven is inzicht hebben in wat er speelt bij (potentiële) medewerkers essentieel. HR heeft hierin een sleutelrol om de dialoog aan te gaan en feedback te verzamelen. Stel bijvoorbeeld vragen zoals; zijn medewerkers blij met hun baan? Voelen zij zich gewaardeerd en betrokken bij de organisatie? Hoe gelukkig zijn ze? Ervaren zij werkstress? Vervolgens kan HR een omgeving creëren waarin de betrokkenheid groot is.

Een positieve Employee Experience

Hoe geef je Employee Experience vorm? Het platform Happy People-Better Business benadrukt de volgende elementen:

1. Een aantrekkelijke (happy) cultuur: medewerkers staan centraal en kunnen zich ontwikkelen. Er is ruimte voor waardering en fun. De doelstelling, normen en waarden zijn duidelijk.

2. Inspirerend leiderschap: managers die een open en innovatieve omgeving creëren, waarin talent kan worden ontwikkeld.

3. Innovatieve HR processen: het bijschaven van HR processen en doelstellingen op basis van de beoogde Employee Experience.

4. Technologie: goede en op de juiste manier ingezette technologie zoals HR analytics, e-learning en videoconferencing helpt medewerkers bij het uitvoeren van het werk.

5. Inspirerende werkplekken: denk aan creatieve en inspirerende ruimten en een omgeving die interactie en beweging stimuleert.

Conclusie

Een positieve Employee Experience is een belangrijk onderdeel van een succesvolle organisatie. Hierdoor wordt talent aangetrokken en kunnen medewerkers prettiger werken. Dit zorgt voor een hoge mate van betrokkenheid en functionaliteit. Een goede Employee Experience werkt ook door op de Customer Experience. Medewerkers zijn geneigd om klanten goed te behandelen als zij zelf ook goed worden behandeld.

Cultuur werkt! Lees hier hoe cultuurparticipatie bijdraagt aan het werkgeluk van medewerkers. 

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.