Een succesvolle organisatie in 2017? Vijf speerpunten


Gepubliceerd op 13 december 2016 in Duurzame inzetbaarheid door Marouschka Promes Er zijn 0 reacties

2017 is het jaar van de medewerkers. Hoe kan talent optimaal benut worden? De volgende vijf speerpunten zijn essentieel voor elk HR beleid. Heb jij alle speerpunten opgenomen in het nieuwe jaarplan?

1. Employer branding

Volgens het CBS neemt het aantal vacatures sinds 2014 flink toe. In het tweede kwartaal van dit jaar stonden er 155.000 vacatures open, terwijl dat er in 2015 130.000 waren. Dit betekent dat je als werkgever eruit moet springen om de juiste kandidaat aan te trekken. Een goede employer branding strategie helpt hierbij.

Employer branding, de reputatie van een bedrijf als werkgever, is niet alleen belangrijk voor het werven van toptalent, maar ook voor het behoud van goed personeel. Aandacht voor employer branding genereert tevreden medewerkers en maakt jouw organisatie aantrekkelijk als werkgever. Tevreden medewerkers zijn niet alleen meer betrokken en productiever, maar ook de belangrijkste ambassadeurs van de organisatie. Lees hier praktische tips voor goede employer branding.

2. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Werknemers vinden het steeds belangrijker dat zij niet alleen bijdragen aan het behalen van winst of marge, maar echt iets kunnen bijdragen aan de maatschappij. Succesvolle organisaties richten zich daarom niet alleen op een goed bedrijfsresultaat, zij investeren ook in de mens én de maatschappij. Van een “paperless office” tot het steunen van de culturele sector: elke organisatie vult het op zijn eigen manier in. Met een ‘purpose’ die bij jouw organisatie past, komen ook de juiste mensen die dat doel belangrijk vinden en uitdragen. Een win-win situatie.

3. Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is al een aantal jaar een terugkerend speerpunt voor HR, vanwege de verhoging van de AOW leeftijd. Men moet langer doorwerken, maar dit moeten zij ook volhouden. Eén ding staat vast: duurzame inzetbaarheid is geen project, maar dient verankerd te worden in het beleid en de organisatiecultuur. Een beleid opstellen blijkt echter nog een grote uitdaging. Een goed begin is het in kaart brengen van de medewerkersbehoeften. Hoe achterhaal je de behoeften en hoe speel je hierop in? Maak een start met deze tips.

4. Werkgeluk

Werknemers in Nederland behoren wereldwijd tot de gelukkigste en meest loyale. Op de jaarlijkse Global Workforce Happiness Index nemen zij de zesde plaats in. We zijn als land dus goed op weg, maar dat neemt niet weg dat werkgeluk gestimuleerd moet blijven worden. Gelukkige medewerkers hebben minder stress en dragen bij aan een goede werksfeer. De initiatieven op gebied van werkgeluk vermenigvuldigen zich dagelijks. Aan de slag met werkgeluk? Ontdek de zes geluksfactoren!

5. Sociale innovatie

In sociale innovatieve organisaties is er sprake van 21% hogere productiviteit, 17% meer nieuwe klanten en 12% meer tevreden medewerkers. Maar wat is het eigenlijk? Flexibiliteit en co-creatie staan centraal. Medewerkers worden gevraagd mee te denken over hoe er slimmer, flexibeler en efficiënter kan worden (samen)gewerkt. Zij staan dichterbij de markt en hebben de behoeften van klanten goed in beeld. Hun directe betrokkenheid bij strategische beslissingen is daarom essentieel. Lees meer over sociale innovatie.

 

Kortom, 2017 wordt het jaar van de medewerker. Betrokken, gemotiveerde en gelukkige medewerkers zijn onlosmakelijk verbonden aan het succes van je organisatie Als jouw organisatie de speerpunten employer branding, maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzame inzetbaarheid, werkgeluk en sociale innovatie op de agenda houdt, gaat dat helemaal goed komen. Op naar een succesvol en gelukkig 2017!

Welke speerpunten heb jij op de agenda staan?

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.