Een vitale organisatie: Hoe draag je bij als leidinggevende?


Gepubliceerd op 28 juni 2016 in Vitaliteit & gezondheid door Tineke Druijf Er zijn 2 reacties

Slechts 12% van de Nederlandse beroepsbevolking voelt zich vitaal, blijkt uit onderzoek van Schouten en Nelissen. Dit is slecht nieuws voor organisaties, omdat vitaliteit invloed heeft op creativiteit, innovativiteit en de prestaties van medewerkers. Hoog tijd om hier aandacht aan te besteden. Hoe kun je als leidinggevende bijdragen aan een vitale organisatie?

Ga de dialoog aan

Om het vitaliteitsbeleid optimaal in te richten, moet je weten wat de behoeften zijn vanuit de organisatie en haar medewerkers. Vitaliteitsbeleid wordt doorgaans door HR opgesteld, echter is de afstand tussen HR en de medewerkers vaak te groot om deze behoeften goed vast te stellen. Leidinggevenden staan dichter bij de medewerkers, wat de mogelijkheid biedt de dialoog actief aan te gaan en behoeften te achterhalen. Een goede samenwerking tussen HR en leidinggevenden is hierbij van groot belang.

Werk of privé?

Vitaliteit en gezondheid worden vaak gezien als persoonlijke thema’s. Leidinggevenden vinden het soms lastig om te vragen naar de vitaliteit en gezondheid van medewerkers. De privé situatie heeft echter een grote invloed op de werkprestaties. Hoge schulden resulteren bijvoorbeeld vaak in ziekteverzuim. Daarom loont het om de dialoog aan te gaan en een medewerker goed voor te lichten over mogelijke oplossingen. In dit geval zou de organisatie een budgetcoach kunnen inschakelen.

Vragen die aan medewerkers gesteld kunnen worden, zijn:

  • Hoe zorg jij voor ontspanning?
  • Wat maakt jou gelukkig? En ongelukkig?
  • Hoe kunnen wij als organisatie bijdragen aan jouw vitaliteit?

Hoe draag je bij als leidinggevende?

Een vitale leidinggevende inspireert medewerkers om te leren en actie te ondernemen. Om te kunnen inspireren is het belangrijk dat leidinggevenden worden getraind om het goede voorbeeld te geven. In een Zweeds onderzoek volgt een groep leidinggevenden een cultuurprogramma. Het effect van dit cultuurprogramma is dat zij zich vitaler voelen en een andere managementstijl ontwikkelen. Deze leidinggevenden geven medewerkers meer vertrouwen, invloed en aandacht. Het resultaat hiervan is dat medewerkers zich ook vitaler voelen.

Concluderend

Als leidinggevende is het belangrijk om de dialoog aan te gaan met medewerkers over vitaliteit en gezondheid. Daarbij is het essentieel om persoonlijke behoeften te bespreken. Op deze manier kan vitaliteitsbeleid gericht worden vormgegeven en worden afgestemd op de behoeften van medewerkers en de mogelijkheden binnen de organisatie. Tevens is het belangrijk dat leidinggevenden getraind worden om het goede voorbeeld te geven, goed voorbeeld doet immers goed volgen.

Lees meer over een passend cultuurprogramma voor jouw organisatie.

2 reacties

Tineke Druijf · 13 juli 2016

Beste Jef,

Hartelijk dank voor jouw reactie.

Ik ben het met je eens dat gezondheid ook een gevoel/perceptie is. Juist dit gevoel is belangrijk in dit artikel. Helaas voelt 29% van de respondenten uit het onderzoek van Schouten en Nelissen zich niet vitaal. Deze groep meldt zich 3,5 keer vaker per jaar ziek.

Volgens mij is het belangrijk is om aandacht en ruimte te creëeren om het te hebben over gezondheid. Op deze manier kom je meer te weten over medewerkers; hoe zitten ze er in? Zijn ze tevreden? Voelen ze zich goed?

Mochten er problemen en behoeften worden gesignaleerd, dan kan je hier mee aan de slag of kan je de verwachtingen managen. Ook krijg je inzicht in wat er juist al wel goed gaat, dit kan een best practice zijn voor collega's.

Wat zou volgens jou een betere/efficiëntere manier zijn om aan de slag te gaan met vitaliteit en gezondheid?

Groeten, Tineke

jef geys · 12 juli 2016

Als ik dit artikel lees dan is het toch normaal dat slechts 12% zich vitaal voelt.
Enkele bedenkingen bij dit artikel:

er wordt gewerkt vanuit gevoel / perceptie van mensen. Hoe kan een persoon nu exact weten welke efficiënte maatregelen te nemen om zijn / haar gezondheid te bevorderen?
Er is een enorm verschil tussen perceptie van iemand en de realiteit.

* hetzelfde geldt als men aan een organisatie / bedrijf gaat vragen wat zijn de behoeftes van de werknemers. Alles is teveel gebaseerd op fun dan op efficiëntie.

Dit is mijn persoonlijke mening + ervaring.

Jef

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.