Hoe kunst bijdraagt aan (sociale)innovatie


Gepubliceerd op 7 maart 2017 in Kunst & cultuur door Tineke Druijf Er zijn 0 reacties

In de huidige veranderende markt en maatschappij wordt meer innovatief vermogen van organisaties gevraagd. Medewerkers worden geactiveerd om mee te denken over de bedrijfsvoering. Dit fenomeen heet sociale innovatie. Het kijken naar kunst heeft een positief effect op sociale innovatie. Hoe kan kunst aan jouw organisatie bijdragen?

Wat is sociale innovatie?

Organisaties maken steeds vaker actief gebruik van sociale innovatie. De Innovatiemonitor van Erasmus University toont aan dat sociale innovatie goed is voor 77% van het innovatiesucces. Dit is een positieve ontwikkeling voor organisaties. Sociaal innovatieve bedrijven hebben onder andere 21% hogere productiviteit, 17% meer nieuwe klanten en 12% meer tevreden medewerkers.

Sociaal innovatieve organisaties vragen medewerkers om mee te denken over organisatievraagstukken. Er wordt onder andere gevraagd hoe er slimmer, flexibeler en efficiënter kan worden (samen)gewerkt. Hierdoor kunnen nieuwe producten worden ontwikkeld, betere kwaliteit worden geleverd en nieuwe verdienmodellen worden gevonden.

Sociale innovatie wordt een succes als medewerkers de ruimte krijgen om inspiratie op te doen en talenten in te zetten. Een open en inspirerende omgeving waar medewerkers kunnen leren en ideeën kunnen delen is essentieel. Creëer deze omgeving, bij voorkeur, in samenwerking met het management. De input van medewerkers kan hierdoor direct worden vertaald naar de bedrijfsvoering.

De kracht van kunst

Kunst creëert een open en inspirerende omgeving. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Craig Knight. Hij beschrijft vier werkomgevingen; leanenrichedempowered en disempowered. Het onderzoek wijst uit dat medewerkers 30% sneller werken in een empowered omgeving dan in een lean omgeving. Ook hebben zij minder gezondheidsklachten.

Een empowered omgeving bevat planten en kunst, medewerkers kunnen zelf bepalen hoe zij de ruimte hiermee inrichten. Een lean omgeving bevat alleen de nodige elementen om het werk te verrichten. Knight concludeert dat mensen gelukkiger zijn en beter werken in een met kunst verrijkte omgeving.

De kunst van het kijken

In onderzoek van Yale wordt medewerkers aangeraden om vaker te kijken naar kunst. Door het kijken naar kunst kijken medewerkers preciezer, creatiever en beter naar complexiteit. Daarnaast krijgen zij een breder beeld van de realiteit, zij zijn bewuster van andere perspectieven.

Het effect van kunst wordt ook erkend in het onderwijs. Het Radboudumc geeft kunstenaars een actieve rol in de opleiding Geneeskunde. Het vak kunstobservatie wordt sinds dit jaar gegeven. Onderzoek wijst uit dat de studenten door het kijken naar kunst beter leren diagnosticeren. Het kijken naar kunst stimuleert om naar het grote geheel te kijken.

Ook in de zorg wordt kunst toegepast. Door middel van het project Kunst op recept gaan mensen met psychosociale klachten aan de slag met het maken en bekijken van kunst. Kunstzinnig bezig zijn levert een bijdrage aan zingeving, expressieve vermogens en het vermogen tot zelfmanagement. Met als resultaat dat het algeheel welbevinden verbetert, hierdoor voelen mensen zich gelukkiger.

Conclusie

Sociale innovatie is een goede en efficiënte manier om medewerkers bij de bedrijfsvoering te betrekken. Kunst stimuleert creativiteit en draagt bij aan een open werkomgeving. Onderzoek toont aan dat medewerkers beter presteren en meer werkgeluk ervaren. Wil je sociale innovatie stimuleren? Zorg dan voor kunst op de werkvloer!

Cultuur werkt! Wil je meer lezen over de positieve effecten van kunst? Klik hier voor meer informatie.

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.