Hoe zorg je voor ontspanning?


Gepubliceerd op 26 juni 2017 in Werkstress door Jamie Sikkema Er zijn 0 reacties

Je kent het wel; een agenda vol werkafspraken, (kinder) activiteiten, sporttrainingen, verplichte verjaardagen en uitjes waar je mee hebt ingestemd, maar eigenlijk weinig zin in hebt. Kortom, je bent toe aan ontspanning. Maar hoe zorg je hiervoor? En nog beter, hoe houd je dit vast?


No more excuses!
Sport is voor velen ontspanning en goed voor stressvermindering. Door te bewegen, worden chemische stoffen afgevoerd die door de stress zijn opgehoopt. Dat neemt niet weg dat je niet een keertje je training (of afspraak) mag afzeggen om wat anders leuks te doen. Niks doen, betekent niet dat je lui of saai bent. Je zet gewoon je smoesjes opzij, laat de spanning even los en kiest volledig voor jezelf.


Ik ben welbekend met deze smoesjes. Zes dagen per week werken en drie á vier dagen per week sporten is veel, “maar sporten is leuk om te doen, dus geen verplichting”. No more excuses!

Sociale contacten
Uit vele onderzoeken is gebleken dat sociale contacten van belang zijn bij het ontspannen en voorkomen van stress. Tijd doorbrengen met vrienden, collega’s, familie of partner is belangrijk. Boek een weekendje weg, ga naar dat nieuwe toneelstuk, bel je verloren vriend(in) op of organiseer een bier/wijn avond!

Hierdoor kun je jouw dagelijkse frustraties en spanningen even kwijt. Of dit nou door middel van een lang diepgaand gesprek is of een bezoek aan een inspirerende musical. Het werkt!

Vertrouwen
Wanneer je nog net niet met je handen in het haar zit, is het tijd (eigenlijk al te laat) om na te denken over het uit handen geven van werk. Misschien vind je het lastig en wil je het liefst zelf je werk doen. Snap ik. Maar dat is niet altijd de beste optie. Vertrouw erop dat anderen het werk net zo goed kunnen doen als jij, of leer het ze. Dit scheelt je tijd, druk en spanning.

Zadel anderen daarentegen niet op met jouw werk, maar zoek een goede balans. Voel vooral geen schaamte om anderen eens om hulp te vragen bij het werk, zodat jij even kunt ontspannen. We zijn tenslotte allemaal mens.

“Lachen is het beste medicijn”
Lachen ontspant het lichaam, vermindert de productie van stresshormonen en versterkt ons immuunsysteem. Wat wil je nog meer? (kan wel wat dingen bedenken, maar dat terzijde). Kortom, lachen is gezond! Doe het wanneer je kan, zo vaak als je kan. En wanneer je dit blogbericht volledig hebt gelezen, weet je dat je dit het best kunt doen met je sociale contacten.

Neem het leven niet te serieus en gebruik zelfspot, dat is namelijk de leukste en gezondste vorm van humor. Vermijd negatieve mensen en bekijk tegenslagen zo positief mogelijk. Het glas is immers halfvol!

Écht ontspannen doet ieder op een andere manier. Volg jouw gevoel en wat het beste is voor jou. En om af en toe je onderliggende “moeten” gevoel even te negeren werkt vaak alleen maar in je voordeel.

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.