Interne employer branding verbeteren: 4 tips


Gepubliceerd op 13 april 2016 in Geluk door Marouschka Promes Er zijn 0 reacties

Nederlanders worden steeds positiever over hun werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van AnalitiQs. Maar liefst 36% geeft aan zijn of haar werkgever aan te raden in de persoonlijke omgeving. Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers ook ambassadeurs worden?

Waarom is interne employer branding belangrijk?

Aandacht voor interne employer branding genereert tevreden medewerkers en beïnvloedt de externe employer branding. Tevreden medewerkers zijn niet alleen meer betrokken en productiever, maar ook de belangrijkste ambassadeurs van de organisatie. 
Daarnaast is het behoud van toptalent een punt op de agenda bij HR, dankzij de toenemende arbeidsmobiliteit. Interne employer branding werkt twee kanten op: goed personeel wordt behouden en toptalent geworven. 

Tips voor interne employer branding

Er zijn veel manieren om employer branding te bevorderen. Met de onderstaande tips kun je een goed begin maken richting succesvolle employer branding.


1. Practice what you preach
Maak geen loze beloften tijdens het sollicitatieproces of functioneringsgesprekken, maar maak verwachtingen waar. Als iemand op zoek is naar iets wat je, als werkgever, niet kunt bieden, wees daar eerlijk over. Dit geldt niet alleen voor toekomstige medewerkers, maar ook voor huidige medewerkers. 

2. Stimuleer een goede werk-privé balans
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minstens even belangrijk als primaire arbeidsvoorwaarden. Bied medewerkers de mogelijkheid om werk en privé te combineren, zoals thuiswerken of flexibele werktijden. Het stimuleren van ontspanning buiten werktijd zorgt er ook voor dat medewerkers de werkdag beter aankunnen.

3. Betrek medewerkers bij de organisatie
Niet alleen werken bij een organisatie, maar ook echt onderdeel zijn van de missie. Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt, zijn ze niet alleen bereid een stapje extra te zetten, maar zullen ze dit ook doorvertellen. Hoe betrek je medewerkers bij de organisatie? Ontdek het geheim van Stichting Sint Jozefoord, verkozen tot Beste Werkgever 2015.

4. Besteed aandacht aan welzijn
Iemand die niet lekker in zijn vel zit of ongezond is, zet druk op de productiviteit van de organisatie. Door het verhogen van de AOW-leeftijd moeten medewerkers langer doorwerken, maar dit moeten ze ook volhouden. Geef het goede voorbeeld door verschillende mogelijkheden te bieden die de gezondheid bevorderen, zoals gezond eten in de kantine of mindfulnesstraining. Daarnaast draagt cultuurbezoek ook bij aan de mentale ontspanning. Een avondje theater doet wonderen voor het mentale welzijn.

Conclusie

Employer branding begint bij het besef dat medewerkers de spil van de organisatie zijn. Investeer daarom in uw medewerkers, dit verdien je terug in een hogere productiviteit en betrokkenheid. Hoe werken jullie aan employer branding?

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.