Interview: Kunsthal-directeur Emily Ansenk


Gepubliceerd op 7 februari 2018 door Ilana van de Boel Er zijn 0 reacties

De Kunsthal, in het iconische gebouw van Rem Koolhaas in Rotterdam, bestaat dit najaar 25 jaar. Directeur Emily Ansenk vertelt ons over haar hoogtepunten, de samenwerking met het bedrijfsleven, en hoe kattenfilmpjes haar inspireerden tot een nieuwe tentoonstelling.

25 jaar Kunsthal! Wat zijn volgens jou de hoogtepunten?
'Dat is een hele moeilijke vraag! Een tentoonstelling die mij echt is bijgebleven, is die van Jean Paul Gaultier (2013), omdat we toen de hele stad hebben meegenomen. De Euromast, de bomen en het Centraal Station in Gaultiers typisch Bretonse korsetten. De curator van Jean Paul Gaultier had zulke warme herinneringen aan de samenwerking dat hij samen nog een tentoonstelling wilde produceren. En dat is onze eerste internationale reizende tentoonstelling geworden; die van modefotograaf Peter Lindbergh (2016). De opening was ongelofelijk succesvol met Peter Lindbergh, tien topmodellen en Tina Turner die hier op de Westzeedijk op de stoep stond. Dat was natuurlijk echt te gek!'

Wat kunnen we de komende 25 jaar verwachten van de Kunsthal?
'Een verrassende programmering, waar je alles net op een andere manier ziet. Samenwerken met externe partijen is hierbij van groot belang. Als klein team hebben we die input van buiten ook nodig, dat is echt onze lifeline en geeft ons energie. Juist culturele instellingen hebben de vrijheid om veel mensen aan zich te binden, en een plek te bieden waar men met elkaar in gesprek gaat en ideeën uitwisselt. Dat kun je alleen met elkaar doen. Het meest concrete voorbeeld is de doe-tentoonstelling All you can Art, waar het publiek gevraagd wordt echt bij te dragen aan de kunstwerken.'

"Culturele instellingen zijn van wezenlijk belang voor de stad en je vestigingsklimaat"

Het bedrijfsleven speelt een steeds belangrijkere rol in de culturele sector. Hoe werkt dat bij de Kunsthal?
'Bij ons is dat eigenlijk vanaf het begin een essentieel onderdeel van onze bedrijfsvoering geweest, wij waren echt een voorloper daarin. Onze begroting ziet er nog steeds zo uit als 25 jaar geleden. Toen werd daar met minachting naar gekeken en werden we commercieel genoemd. Nu heet het cultureel ondernemerschap.'

Waarom willen jullie het bedrijfsleven actief betrekken bij jullie instelling?
'Het is belangrijk om de steun van het bedrijfsleven te voelen. Dat hoeft niet alleen financieel zijn, dat kan ook in het delen van kennis, producten of dienstverlening. Daarnaast is het niet eenrichtingsverkeer: ‘Geef geld aan cultuur want dat is leuk voor anderen’. Nee, culturele instellingen zijn van wezenlijk belang voor de stad en je vestigingsklimaat, voor educatie, een bredere blik op de wereld. Na een bezoek aan een kunstinstelling gaan mensen altijd vol inspiratie en verrast weer naar huis. Cultuur is geen kostenpost, maar een investering in deze maatschappij. En dat wordt wel eens vergeten.'

“Innovatie, digitalisering, oplossingen zoeken, R&D: dat doen we al jaren binnen culturele instellingen”

Innovatie en creativiteit zijn hot topics binnen het bedrijfsleven. Hoe zie jij dat?
'De kunstenaars waar we mee werken zijn de zieners van de toekomst. Zij maken iedere dag dingen die er nog niet waren. Als het gaat over innovatie, digitalisering, oplossingen zoeken, R&D, dat doen we al jaren binnen culturele instellingen. Daar is zo veel vrijheid om dingen uit te proberen. Ik denk zeker dat in de 21e eeuw de creatievelingen het voor het zeggen gaan hebben. Een daar zijn wij natuurlijk heel blij mee.'

Je hebt zelf ook binnen het bedrijfsleven een grote kunstcollectie beheerd. Hoe was dat?
'Ik vond het heel leuk dat ING in de jaren ’80 een kunstcollectie is gestart. Dat ging verder dan alleen maar decoratie van de kantoren: het waren talking pieces, zodat mensen over de kunst gingen praten en daar trots op waren en aan anderen gingen vertellen dat ze een bijzonder werk achter hun bureau hadden hangen. Je zit vaak meer op kantoor dan thuis, dan kun je kunst ook heel dichtbij brengen.'

Waar haal je inspiratie vandaan voor nieuwe projecten of tentoonstellingen?
'Door met mensen te praten, ideeën uit te wisselen, reizen, veel te lezen. Maar ook gewoon op social media, dan zie ik iets langskomen en dan denk ik ‘ah dat is echt iets voor ons!’. Zo is ook de tentoonstelling kattenliefde ontstaan. Dat was eigenlijk naar aanleiding van al die kattenfilmpjes en gifjes op social media. Dus inspiratie komt ook vaak gewoon van mijn telefoon. Helemaal niet erg dat kinderen tegenwoordig heel de tijd op hun telefoon zitten!'

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.