Een bank met een kunstcollectie. Verleden tijd?


Gepubliceerd op 22 augustus 2017 in Creativiteit door Ilana van de Boel Er is 1 reactie

ING is wereldwijd één van de meest innovatieve organisaties. Welke rol speelt hun kunstcollectie bij deze innovatieve cultuur? Sanne ten Brink, Hoofd Curator van de ING Collectie, vertelt waarom kunst in deze tijd essentieel is voor een vooruitstrevende bedrijfscultuur: “Juist met kunst kun je eerlijk en soms ook kritisch kijken naar je rol als bank.”

Na de kredietcrisis van 2008 werden de activiteiten van banken ineens in een heel ander daglicht bekeken. Wat betekende dat voor de kunstcollectie?
“Wij hebben op dat moment kritisch naar de collectie gekeken. Kunst is namelijk niet de core business van een bank, en er zijn door de digitalisering ook een stuk minder vestigingen waar de kunst getoond kan worden. En moet een financiële instelling als de ING überhaupt kunst hebben? Om die vraag te beantwoorden ben ik gaan kijken naar de identiteit van de organisatie. ING is wereldwijd één van de eerste banken die het online bankieren is gestart. Dat innovatieve, vooruitstrevende en progressieve zit dus in het DNA. En dat is ook precies de kracht van kunst.”

Wat willen jullie bereiken met de kunstcollectie?
“De wereld om ons heen verandert ontzettend snel. We werken als bedrijf agile en staan voor innovatie en verandering. Maar het zijn vaak de jonge kunstenaars die echte frontrunners zijn, die een vooruitziende blik hebben, die nieuwe ideeën hebben. Door aankopen te doen van die jonge, experimentele frontrunners proberen we een cultuur van verandering en innovatie binnen te brengen bij ING.”

“Dat innovatieve, vooruitstrevende en progressieve zit in het DNA. En dat is ook precies de kracht van kunst.”

Hoe breng je dat creatieve gedachtegoed over op medewerkers en klanten?
“Je kan hele elitaire kunst kopen en ophangen, maar het belangrijkste is om de connectie te maken met de klanten en de medewerkers. 99% van onze collectie is ook echt opgehangen: als het niet gezien wordt, schiet het zijn doel voorbij. Daarnaast hebben we op kantoor maandelijks een ArtAlert, een soort ‘brandalarm’ voor kunst en cultuur. Dan geven kunstenaars of conservatoren toelichting op een aankoop of een actueel thema. Je kunt gewoon tijdens de lunch je broodje meenemen, even 20 minuten stilstaan bij een kunstwerk en daarna weer aan het werk. We hebben ook eens een flashmob gedaan met het Concertgebouworkest, gewoon tijdens de lunchpauze.”

Zitten medewerkers daar wel op te wachten tijdens hun drukke werkdag?
“Natuurlijk zijn onze medewerkers en klanten niet allemaal kunstfanaten. Je komt naar kantoor om te werken of bezoekt een bank om een rekening te openen. De kracht is juist om in die ‘alledaagse momenten’ voor een onverwachte ervaring te zorgen en even je gedachten op een ander spoor te zetten. In onze volledig geregisseerde wereld is alles in Excel sheets vastgelegd en zitten we hele dagen achter onze mail. Juist dan moeten we voor onverwachte ontmoetingen en verwondering zorgen. Daar kan cultuur en kunst een cruciale rol in spelen.”

“Met kunst kun je even een half uurtje je gedachten op een ander spoor zetten, juist als je het niet verwacht”

Hoe onderscheidt deze collectie zich van andere collecties?
“Wij zijn heel bewust bezig om de kunst zo toegankelijk mogelijk te maken en zo goed mogelijk te laten ‘werken’ voor het bedrijf. We zijn geen filantropische instelling, dus we zeggen niet ‘hier is een zak met geld, doe ermee wat je wil’. Wij kijken echt hoe we de kunstenaar een stap verder kunnen helpen in hun carrière en tegelijkertijd die cultuur van innovatie binnenbrengen bij ING. Kunst die we aankopen moet ook passen bij ING en iets zeggen over de organisatie. We hebben dit jaar een werk van Matthew Day Jackson aangekocht, dat gaat over digitalisering en de voor- en nadelen van deze online wereld, waar wij als bank natuurlijk middenin zitten. Juist met kunst kun je daar eerlijk en soms ook kritisch naar kijken.”

“Juist met kunst kun je eerlijk en soms ook kritisch naar kijken naar je rol als bank.”

Wat is het best bewaarde geheim van de kunstcollectie?
“Als bank krijg je direct de vraag ‘Wat is dan de totale waarde van de collectie?’. Dat verschilt per dag en is eigenlijk ook niet zo relevant. De kunst is echt gekocht voor een positieve sfeer, voor klanten en medewerkers. Wij adviseren ook om kunst niet als financiële investering  te kopen, maar vanuit emotionele waarde. Omdat je er verliefd op bent en om er elke dag door verrast te worden. Het is eigenlijk één van de weinige onderdelen van de bank waarbij de financiële kant niet zo belangrijk is, en dat is nu juist wat het zo bijzonder maakt!”

Naast de kunstcollectie steunt ING veel culturele instellingen en biedt haar medewerkers inspiratie en ontspanning met het cultuurlidmaatschap bij CultuurWerkt!.

1 reactie

Anoniem · 19 september 2017

Wat een inspirerend interview! Het geeft een leuk en goed inzicht "behind the scenes" bij een dergelijke organisatie.

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.