Soldaat van Oranje al meer dan 2 miljoen bezoekers. Hoe kan dat?


Gepubliceerd op 6 februari 2017 in Kunst & cultuur door Ilana van de Boel Er zijn 0 reacties

Deskundigen proberen het onwaarschijnlijke succes van de musical Soldaat van Oranje te verklaren. Want: op een voormalige vliegbasis bij Katwijk in een landje van 17 miljoen inwoners, zijn al meer dan 2 miljoen bezoekers afgekomen. Hoe komt dat? En kan je het vergelijken met successen in het buitenland?

Brede doelgroep
Frits Sissing, radio- en tv-presentator: ‘Soldaat van Oranje is het verhaal van een bekende verzetsstrijder over een nog steeds belangrijke en aansprekende periode in de vaderlandse geschiedenis. Daardoor spreekt het een zeer brede doelgroep aan.’ Wat Sissing betreft heeft de voorstelling iets toegevoegd aan een avondje musical, dat er nog niet was. ‘De locatie – alleen het parkeren op de taxibaan van het vliegveld al! – en de draaischijf waardoor je steeds in een andere wereld komt. Dit visuele spektakel zorgt voor fantastische mond-tot-mond- reclame, waardoor je het gevoel krijgt dat je iets hebt gemist als je niet bent geweest.’

Word of mouth
Maxim Bezembinder, auteur, regisseur en musicalkenner, ziet een wezenlijk verschil tussen ons land en Broadway en West End: ‘Ik denk dat geen enkele voorstelling het in Nederland moet hebben van toeristen. In Londen en New York ’moet’ je als toerist een theater bezoeken, in Amsterdam ’moet’ je naar het Rijksmuseum en de Wallen. 

Maar het verhaal van Soldaat van Oranje nodigt uit om er over door te praten. Ik denk dat de mond-tot-mond reclame van Soldaat van Oranje van groot belang is. Dit is een voorstelling die je de volgende dag op je werk nog een keer met al je collega’s bespreekt en dan zal de meest gestelde vraag zijn: hoe ben je in vredesnaam aan kaartjes gekomen?’

Onverklaarbaar
Entertainmentjournalist Erik Jonk van Metro: ‘Het succes van Soldaat van Oranje vind ik knapper dan successen op Broadway en West End. Geen toerist komt naar Nederland voor een musical, in Amerika en Engeland komen ze daarom júist. Haal dan maar eens veel mensen naar een op het eerste gezicht onmogelijke locatie. Met de mijlpaal van 2 miljoen is dat meer, veel meer dan gelukt.’

Radio-dj en musicalliefhebber Gijs Staverman: ‘Het succes verklaren kan ik niet. Gelukkig maar, want anders zou iedereen zo’n voorstelling kunnen maken. Toch denk ik dat het komt door het avontuurlijke, vaderlandse verhaal in combinatie met het prachtige theater dat optimaal wordt gebruikt.’ 

Heb jij Soldaat van Oranje de Musical al gezien, of wil het nog een keer met vrienden of collega’s beleven? Boek je kaarten via CultuurWerkt! en ontvang per bestelling een mooi jubileumboek cadeau!

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.