Ted Neeley: 'Ik ben maar een eenvoudige rock ’n roll drummer die toevallig hoge noten haalt'


Gepubliceerd op 3 april 2019 in Interview door Rinske Wels Er zijn 0 reacties

Al meer dan veertig jaar beheerst één rol het leven van zanger en acteur Ted Neeley: die van Jezus. Eerst in de musical, daarna in de wereldberoemde film en nu weer in de musical.

Jezus was ook gewoon een mens
Al meer dan vijfduizend keer speelde Ted Neeley – 75 jaar inmiddels – de rol van Jezus in de rockopera Jesus Christ Superstar. En nee, dat verveelt nooit, bezweert de Amerikaan. “Ik heb nog nooit iets saais kunnen ontdekken in deze musical. Voor mij voelt het elke keer weer nieuw als ik het toneel op loop. Als ik het teken krijg dat we over vijf minuten beginnen, loop ik langzaam naar het podium. Dan is het net of er een paardenrace gaat beginnen. De band zit klaar, de acteurs staan te trappelen, het publiek hoor je roezemoezen. Een geweldig moment. Dan, als het zaallicht langzaam dimt, en de band zet in met eerst een soort zacht gerommel en dan de jankende gitaar – Neeley neuriet de melodielijn even voor – dan voel ik kippenvel over mijn hele lijf. Vervolgens begint de show en maken we er hopelijk een spiritueel en energiek spektakel van.”

Jezus als vriend
Het verhaal is even simpel als bekend: de laatste week in het leven van Jezus Christus. Maar waar Tim Rice en Andrew Lloyd Webber voor kozen was om hem te portretteren door de ogen van zijn vrienden en tijdgenoten. Zij zagen hem als ‘one of the guys’. Een meesterzet, bleek. Neeley: “Ze lieten hem zien als een man. Niet de zoon van God, maar gewoon een mens. Daar kan de hele wereld zich mee vereenzelvigen. Dat blijkt ook wel, want ik word nog regelmatig aangesproken op mijn rol in de film. Mensen zeggen dan: ‘U bent mijn Jezus.’  Dan antwoord ik altijd: ‘Ik ben maar een eenvoudige rock ’n roll drummer uit Texas die toevallig hoge noten haalt. Dat is wat ik doe. Als ik dat niet had gekund, had ik die rol niet gekregen. De kracht zit hem in het verhaal en de muziek, denk ik. Het is het meest belangrijke verhaal ooit verteld. De essentie is: we kunnen allemaal grote hoogten bereiken als we op vreedzame wijze met elkaar samenwerken en communiceren. En dat opgeschreven in gewone woorden, waardoor Jezus heel menselijk werd. Bovendien is die muziek zo aanstekelijk dat hij rechtstreeks naar je hart gaat. Die omarmt je gewoon.”

Nog altijd 33
Is het niet gek dat Neeley op zijn leeftijd de rol speelt van een man die nooit ouder werd dan 33? Hij haast zich te zeggen: “O, maar ik ben 33 hoor. Ik zie er misschien iets ouder uit, maar dat komt omdat ik altijd onderweg ben. Toen op mijn 33e het alarm afging, heeft iemand de klok gewoon weggegooid, dus veel ouder ben ik niet” zegt hij lachend. “Maar de waarheid is inderdaad dat ik veel en veel ouder ben. En ik ben verbaasd dat mijn stem nog werkt.” Hij kruist zijn vingers. Want voor hét nummer dat hij zingt in Jesus Christ Superstar, ‘Gethsemane’, moet je vocaal vuurwerk in huis hebben. Een ‘soulsearching experience’ noemt Neeley het lied. “Daar ontdek ik elke keer dat ik het zing weer iets nieuws in. Na het laatste avondmaal gaat Jezus met zijn vrienden naar de olijfberg van Gethsemane. Hij krijgt ruzie met Judas en die vertrekt. Als iedereen slaapt, heeft Jezus een gesprek met zijn vader. 

Daar gaat dat lied over: een man die met zijn vader praat. Hij is bang, hij is in de war, hij weet dat hij nog maar een paar dagen te leven heeft en dat hij nog niet heeft voltooid waar hij voor kwam. Er staat een man die schreeuwt om verlossing. Dus vraagt hij zijn vader: waarom moet ik juist nu sterven? Ik ben nog niet klaar! Gedurende het lied herstelt hij zich en gaat door, hij weet dat hij door moet. Geweldig. Zo’n diep lied. En dan te bedenken dat Tim Rice en Andrew Lloyd Webber begin twintig waren toen ze dit schreven. Dat is toch ongelooflijk?”

Bofkont
Een speciaal recept of een geheime truc om zijn stem in vorm te houden, heeft Neeley niet. “Ik heb nog nooit één zangles gehad. Ik ben opgegroeid in een familie waar altijd gezongen werd. ’s Avonds zongen we liedjes met ons familiekoortje: mijn oudere broer, mijn jongere zusje, mijn vader en moeder en ik. Mijn vader speelde er banjo en ukelele bij. Ik heb daarna mijn hele leven in bandjes gezeten en gespeeld. Eigenlijk maak ik muziek vanaf mijn geboorte. Het is voor mij net zo natuurlijk als lopen. Ik drink wel veel water, ik heb nooit gerookt en altijd geprobeerd zo gezond mogelijk te leven en goed te eten. Toen ik nog thuis woonde hebben mijn ouders mij dat geleerd en daarna mijn vrouw, Leeyan. Ik heb haar trouwens ontmoet bij het maken van de film van JCS in Israël. Zij was een van de dansers die meededen. Het opnemen van die film was een bijzondere ervaring. We waren allemaal heel ongeoefend, hadden nog nooit voor een filmcamera gestaan. Maar de regisseur, Norman Jewison, heeft ons aangemoedigd en genoeg zelfvertrouwen weten te geven. Het voelde alsof we al jaren met hem werkten. Het was geweldig. Dat was het toen en dat is het nog steeds. Ik vier elke avond een feestje met deze musical. Ik heb dankzij deze rol een prachtige vrouw ontmoet, twee mooie kinderen gekregen en ik mag elke avond mensen vermaken. Ik ben echt een bofkont.”

Jesus Christ Superstar is een rockopera uit 1970, geschreven door Andrew Lloyd Webber (muziek) en Tim Rice (liedteksten), en gaat over de laatste week in het leven van Jezus gezien door de ogen van zijn vriend Judas. In eerste instantie verscheen alleen een lp. Toen die een hit werd, kwam er in 1971 een musicalversie op Broadway in New York. Bekende nummers zijn ‘Hosanna’, ‘Superstar’, ‘I Don’t Know How to Love Him’ en ‘Gethsemane’. In 1973 werd JCS verfilmd door Norman Jewison. Daarin speelde Ted Neeley – die al understudy was op Broadway – de rol van Jezus. Twintig jaar na de film kwam er een nieuwe tournee van de musical met veel castleden uit de film. Het was de bedoeling dat de reünie drie maanden zou duren, maar dat werd vijf jaar. Begin 2014 werd Neeley gevraagd om in Italië wederom Jezus te spelen en dat doet hij nog steeds. Hij is inmiddels 75 jaar oud. 

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.