Theaterdirecteur Cees Langeveld


Gepubliceerd op 6 juli 2017 in Creativiteit door Ilana van de Boel Er zijn 0 reacties

Commerciële en culturele organisaties lijken op het eerste gezicht ver uit elkaar te liggen. Toch hebben ze uiteindelijk hetzelfde doel: hun product(ie) of dienst aan de man brengen. Wat kunnen zij van elkaar leren? Wij spraken Cees Langeveld, directeur van het Bredase Chassé Theater, één van de speelplekken van de nieuwe voorstelling Fiddler on the roof, over inspiratie én het belang van creativiteit voor het bedrijfsleven.

Creativiteit en innovatief denken spelen een steeds belangrijkere rol binnen het bedrijfsleven. Wat vind je daarvan?
“Een dreiging voor werkgelegenheid in Nederland is robotisering. Dat gaat sneller dan we ons realiseren. Repeterende handelingen worden in ras tempo geautomatiseerd. Eén ding kan een robot (vooralsnog) niet. Dat is iets bedenken, creatief zijn. Er liggen kansen voor Nederland om zich hier verder in te ontwikkelen. Kunst beoefenen en kijken naar kunst bevorderen creativiteit. Daarom zijn kunst en theater zo belangrijk.”

Wij zijn er ook van overtuigd dat je door cultuurbeleving een open blik krijgt en creatiever wordt…
“Een architect kan nooit een mooi gebouw ontwerpen als hij niet heeft geleerd wat schoonheid is. Gevoel voor schoonheid ontwikkel je door bijvoorbeeld te kijken naar schilderijen en te luisteren naar muziek. Je moet ervaring opdoen. Daarom is kunsteducatie zo belangrijk en moeten we veel mensen met kunst in aanraking brengen.”


“Eén ding kan een robot (vooralsnog) niet. Dat is iets bedenken, creatief zijn”


Je hebt veel onderzoek gedaan naar de economie van het theater. Welke les zou je het Nederlandse bedrijfsleven willen meegeven, als het gaat over kunst en cultuur?
“Ik merk dat de belangstelling om kunstenaars in te zetten voor bedrijfstrainingen toeneemt. Dat kunst wordt ingezet voor bevordering van creativiteit van medewerkers. Ik heb wel het idee dat door de recente economische crisis de aanschaf van beeldende kunst is gedaald. En dan bedoel ik een beeld in de hal, kunst aan de muur, kunst als middel om je comfortabel te voelen in je directe werkomgeving. Bedrijven begrijpen dat hun producten er mooi moeten uitzien om aantrekkelijk en onderscheidend te zijn van die van de concurrent. Maar ook een inspirerende werkomgeving is belangrijk.”

Wat kan het bedrijfsleven leren van culturele organisaties, zoals bijvoorbeeld een theater? En omgekeerd?
“Dat producten en bedrijfsprocessen meer waarden hebben dan alleen economische. Theater is een product met beleving als primaire ervaring. Maar het zorgt ook voor persoonlijke ontwikkeling, voor sociale contacten, het kan mensen uit hun isolement halen, voor levendigheid in een stad, voor trots op een stad, voor ontspanning en voor diverse andere externe effecten. Het is interessant te kijken hoe een product een breder doel kan dienen dan louter de primaire consumptie ervan.”  

De musical Fiddler on the Roof wordt geproduceerd in opdracht van de 8 grootste theaters van Nederland. Maakt dat deze productie anders dan normaal? En wat merk je daar als bezoeker van?
“Fiddler on the Roof is een musical met een aangrijpend verhaal over traditie, migratie en spanning tussen bevolkingsgroepen. Een thema bij uitstek passend in het huidige tijdsgewricht. Wij als theaters zitten nu mee aan de knoppen van deze productie. En wij kennen onze markt als geen ander. Door deze voorstelling gezamenlijk te produceren, wordt zij nóg krachtiger, rijker en grootser.”


Fiddler on the Roof is vanaf 27 oktober te zien in het DeLaMar Theater in Amsterdam, en tourt daarna door Nederland. www.fiddlerthemusical.nl


Cees Langeveld (1956) is directeur van het Chassé Theater in Breda. Tot 2015 was hij bijzonder hoogleraar Economie van de podiumkunsten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Langeveld heeft een adviesbureau in de theater- en concertwereld. Vanuit zijn wetenschappelijke en adviserende rol heeft hij acht boeken en ruim honderd adviesrapporten/publicaties geschreven. In 2006 promoveerde Langeveld op het onderwerp Economie van het theater. 

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Lijn 5 SvO×
Lijn 5 SvO

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.