Vrijetijdsbesteding essentieel voor het bedrijfssucces


Gepubliceerd op 26 juni 2017 in Geluk door Marouschka Promes Er zijn 0 reacties

“Wat mijn medewerkers doen buiten werktijd gaat mij niet aan.” Een uitspraak die ik vaak hoor in gesprekken met HR managers. Best gek! De scheiding tussen werk en privé is niet zo duidelijk als je zou denken. En dan heb ik het niet over welke groente José van marketing vanavond op haar bordje heeft, maar gebeurtenissen en omstandigheden die jouw medewerkers bezig houden. Waarom is dit belangrijk voor het succes van jouw organisatie?


Werk-privé balans
Het is naïef om te denken dat medewerkers problemen van thuis niet meenemen naar de werkvloer en andersom. Veel mensen hebben moeite om de veelheid aan rollen die we in het dagelijks leven vervullen op een goede manier te combineren. Zeker in deze tijd, waarin we geneigd zijn te denken dat we alles moeten kunnen: een goede partner, ouder, vriend, dochter, collega én werknemer zijn. Een goede balans tussen werk en privé is cruciaal om het werkvermogen te optimaliseren. Hard werken vraagt ook om hard ontspannen buiten werktijd. Investeren in ontspanning buiten werktijd betekent dus ook investeren in het succes van jouw organisatie.


Identiteit
Een werkgever kiezen op basis van het salaris is verleden tijd. Als werkgever moet je ergens voor staan. Medewerkers anno 2017 zijn op zoek naar een werkgever die past bij hun identiteit. Passen de missie en visie van deze organisatie bij mij als persoon? Welke toegevoegde waarde heeft deze organisatie voor de maatschappij? Een selectie uit de vragen die door het hoofd van potentiele medewerkers gaan. Wanneer er aansluiting is tussen de waarden van een medewerker en de werkgever ontstaat er een hoge betrokkenheid. Medewerkers die betrokken zijn en bereid zijn een stap extra te zetten zijn van grote waarde voor een organisatie. Maar een werkrelatie gaat twee kanten op: je moet als werkgever dan ook betrokken zijn en investeren in je werknemers.


Word of mouth
Wist je dat de meeste mensen een nieuwe baan vinden via hun sociale netwerk? Wie is de beste referentie voor potentiele medewerkers? Juist, de huidige medewerkers. Wanneer zij positief spreken over jou als werkgever, word je alleen maar aantrekkelijker. Investeren in de employee experience speelt een grote rol. Door te erkennen dat medewerkers ook mens zijn, voelen zij zich geen nummer maar echt onderdeel van de organisatie. En geloof mij, op feestjes en borrels zullen zij hierover praten met misschien wel jouw nieuwe Finance manager!

Medewerkers zijn ook mensen
Als werkgever ben je geneigd alleen te kijken naar de prestaties die medewerkers leveren op kantoor en hoe zij zich gedragen in de werkomgeving. Er is echter veel meer dan dat. En juist aandacht besteden aan alles daarbuiten bevordert het werkgeluk en daarmee de bedrijfsresultaten. Is dit een oproep om te bemoeien met alle details van het privéleven van jouw medewerkers? Absoluut niet! Het gaat om het besef dat medewerkers ook mensen zijn en het werk slechts een onderdeel is van hun leven. 


Ontdek in de whitepaper van Mark Mieras hoe cultuurbezoek kan bijdragen aan ontspanning buiten werktijd.

 

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.