Werken aan duurzame inzetbaarheid: Zes tips


Gepubliceerd op 4 april 2016 in Duurzame inzetbaarheid door Tineke Druijf Er zijn 0 reacties

Werkstress is beroepsziekte nummer één. Kortom: als een werknemer ziek thuis zit, is de kans groot dat dit met stress op het werk te maken heeft. In Nederland wordt hard gezocht naar een oplossing tegen werkstress en naar een manier om duurzame inzetbaarheid te bevorderen. Maar wat werkt echt?

Duurzame inzetbaarheid

Vorige week was ik te gast op een congres over duurzame inzetbaarheid. Hier kwamen ervaringen van sprekers en congresgenoten samen. Ik kwam tot de conclusie dat één kant en klare oplossing niet bestaat voor het reduceren van werkstress en het bevorderen van duurzame inzetbaarheid. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet en vice versa. Het is de kunst voor organisaties om  de behoeften van medewerkers goed in kaart te brengen en toekomstgericht te faciliteren.

Zes tips uit de praktijk

Hoe achterhaal je de behoeften en hoe speel je hierop in? Maak een start met deze tips:
1.    Ga de dialoog aan. Medewerkers zijn zelf vaak niet actief bezig met duurzame inzetbaarheid. Door de dialoog aan te gaan achterhaal je wat medewerkers motiveert in hun werk en en waar ze tegen aan lopen. Hierdoor krijgen jij en jouw medewerkers meer inzicht in wat er speelt op de werkvloer.                                                                                                      
2.    Train leidinggevenden. Zij hebben dagelijks contact met de medewerkers en zijn het eerste aanspreekpunt voor hen. Ook spiegelen medewerkers regelmatig het gedrag van leidinggevenden, het is essentieel dat zij het goede voorbeeld geven.                                    
3.    Activeer medewerkers door het bieden van een gezondheidscheck of een workshop “Herken stress op de werkvloer”. Zorg ervoor dat de drempel zo laag mogelijk is om hieraan deel te nemen en dat medewerkers direct worden geïnformeerd over het resultaat.
4.    Onderneem actie. Sluit workshops en tests op elkaar aan en zorg ervoor dat medewerkers in een flow komen van kennis vergaren en actie ondernemen.
5.    Voorkomen is beter dan genezen. Richt acties niet alleen op medewerkers met werkstress, maar maak andere medewerkers ook bewust van de tekenen en effecten. Op deze manier kunnen medewerkers symptomen van werkstress bij elkaar herkennen en elkaar ondersteunen.
6.    Veranker duurzame inzetbaarheid in strategie. De aanpak wordt pas echt efficiënt als er structureel en strategisch wordt gewerkt aan duurzame inzetbaarheid en werkstressreductie.

Aandacht voor duurzame inzetbaarheid en werkstress is essentieel, er is echter geen klant en klare aanpak. Een solide en goed functionerende aanpak kan alleen worden bereikt als de behoeften van medewerkers goed in kaart zijn gebracht. Ook is de training van leidinggevenden en het verankeren van de aanpak in strategie van cruciaal belang. Welke tips heb jij voor het aanpakken van werkstress?

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.