Wordt er genoeg gelachen in jouw organisatie?


Gepubliceerd op 29 april 2016 in Geluk door Tineke Druijf Er zijn 0 reacties

Wordt er in jouw organisatie genoeg gelachen? Vieren jullie successen? Spreek je voldoende jouw waardering uit naar collega’s? De Dag van de Zorg, 12 mei, is dé ultieme gelegenheid om je waardering te uiten aan je zorgprofessionals en ze in het zonnetje te zetten.


Meer met minder
Met stijgende kosten en minder subsidie in de zorg, viel er weinig te lachen in deze sector de afgelopen jaren. Vanwege bezuinigingen moet vrijwel elke zorgorganisatie meer met minder doen. Dit resulteert doorgaans in reorganisaties, fusies en soms zelfs faillissementen. Een recent voorbeeld hiervan is de thuiszorgorganisatie TSN, die al langere tijd verlies leed.


Lachen is gezond
Juist binnen de zorgsector is lachen belangrijk. De hoge werkdruk en het stijgend ziekteverzuim veroorzaakt veel stress. Wetenschappelijk onderzoek van Psychological Science toont aan dat lachen gezond is. Uit het onderzoek blijkt dat je door lachen minder stress en pijn ervaart. Ook is het goed voor je immuunsysteem: je voelt je gezonder. Humor en plezier hebben dus een positief effect op de mentale en fysieke gezondheid. Iets waar zorgprofessionals en patiënten veel baat bij hebben.


Samen lachen, samen werken
Lachen met collega’s zorgt voor een betere onderlinge band en samenwerking, toont onderzoek van de University of Oxford aan. Dit is essentieel in de zorg. Patiënten worden doorverwezen, medewerkers werken wisseldiensten en door de hoge werkdruk is er soms weinig tijd voor een goede overdracht. Ook hebben medewerkers in de zorg te maken met verdriet en verlies. Een goede onderlinge band en humor kunnen er voor zorgen dat medewerkers de dag beter aan kunnen. 


Waardering uitspreken
Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie. Steda Research geeft aan dat onder andere erkenning en een goede sfeer in het team een groot aandeel hebben in het werkgeluk. Spreek daarom jouw waardering uit. Geef collega’s een compliment, vier successen en zorg ervoor dat jullie samen kunnen lachen. Wees bijvoorbeeld extra attent, organiseer een uitje of regel een optreden van een cabaretier op de afdeling of bedrijfsrestaurant. Het effect hiervan is groots en zeer waardevol.


Hierbij daag ik je uit om een lach op het gezicht van zorgprofessionals te toveren op de Dag van de Zorg.

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.