Zo maak je jouw organisatie futureproof


Gepubliceerd op 15 mei 2017 in MVO door Marouschka Promes Er zijn 0 reacties

2020 is een magisch jaartal: veel organisaties zien dat jaar als stip op de horizon waarop bepaalde doelen bereikt moeten zijn. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie ook ná 2020 zijn bestaansrecht behoudt? Met andere woorden: hoe maak je jouw organisatie futureproof?

Match met medewerkers

Medewerkers zijn misschien wel het belangrijkste element. Zij zijn immers de drijvende kracht achter het succes van de organisatie. De vraag is dus hoe je goede medewerkers het beste kunt behouden. Waar een goed salaris en arbeidsvoorwaarden lange tijd leidend waren, zoekt men tegenwoordig meer diepgang. Zij zijn meer en meer op zoek naar zingeving en een match tussen de organisatiewaarden en hun eigen waarden. Wanneer deze match er is, krijg je gemotiveerde medewerkers die bereid zijn die stap extra te zetten. Zorg ervoor dat ze de missie van de organisatie goed kennen en welke bijdrage zij daar elke dag aan leveren.

Sociale innovatie

Het klassieke top-down model is een no-go voor een toekomstbestendige organisatie. Sociale innovatie is de weg naar een duurzame bedrijfsstrategie! Betrek medewerkers direct bij de strategie, en stel samen je doelen. Dit vraagt om een andere manier van samenwerken binnen een organisatie. Een voorbeeld hiervan is Zorgpartners Midden-Holland. Hier bleek het top-down model de visie van de organisatie in de weg te staan. Zij kozen ervoor de medewerkers in hun kracht te zetten en meer verantwoordelijkheid te geven. Dit leidt tot een hogere tevredenheid onder klanten.

Sociaal verantwoord ondernemen

Een toekomstbestendige organisatie kan continu inspelen op maatschappelijke veranderingen. Sociaal verantwoord ondernemen dwingt je om lange termijn plannen te maken en niet alleen binnen de organisatie te kijken, maar ook daarbuiten. Welke bijdrage levert jouw organisatie aan de maatschappij? Sociaal verantwoord ondernemen heeft niet alleen betrekking op milieubelasting, maar ook de sociale waarde in de maatschappij. Van het in dienst nemen van sociaal beperkte medewerkers tot het behoud van cultureel erfgoed. Dit is niet alleen belangrijk voor samenwerkingspartners, maar ook voor medewerkers. Het geeft iets om trots op te zijn.

Creativiteit = flexibiliteit

Creativiteit alleen belangrijk voor de marketingafdeling? Think again! Volgens het World Economic Forum is creativiteit één van de top drie skills die alle medewerkers nodig hebben in 2020. Het stimuleren van creativiteit op de werkvloer is van groot belang voor de toekomstbestendige organisatie. Goede organisatievaardigheden en sociale vaardigheden vragen namelijk ook om de inzet van creativiteit. Een creatieve geest is bovendien een flexibele geest, waarmee geleerd kan worden een open blik op de wereld te ontwikkelen.

Passen en meten

Moeten alle klassieke methoden het raam uit om jouw organisatie futureproof te maken? Zeker niet! De kunst is om een optimale mix te vinden tussen traditionele en nieuwe methoden, die werkt voor jouw organisatie. Het belangrijkste is om te investeren in jouw medewerkers. Herken hun talenten en zet die op de juiste manier in. Als je daarnaast een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de maatschappij staat niets jullie gouden toekomst in de weg!

Schrijf een reactie

Wordt niet publiek getoond.

Je gebruikt een oude browser, waardoor deze website niet werkt.
Update naar een modernere browser.