
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten om cultuur integraal onderdeel van arbeidsvoorwaarden te maken
04 februari 2025 door Michel SchreursSinds de oprichting in 2001 door Joop van den Ende is het de missie van CultuurWerkt! (voorheen Bedrijfs Cultureel Abonnement) om cultuur toegankelijker te maken voor werkend Nederland. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot marktleider in culturele activatie. Het werkt samen met meer dan 400 culturele partners en heeft een bereik van ruim 100.000 werknemers via werkgevers zoals De Nederlandsche Bank, PostNL en Amsterdam UMC.
Alleo, opgericht in 2021, heeft als missie arbeidsvoorwaarden transparant, flexibel en persoonlijk te maken. Het platform biedt oplossingen zoals reward statements, HR-softwarekoppelingen en een AI-assistent die werknemers helpt hun arbeidsvoorwaarden beter te begrijpen. De geïntegreerde marktplaats bevat een breed aanbod van aanbieders, variërend van sportfaciliteiten en leasefietsen tot duurzame en culturele arbeidsvoorwaarden. Werknemers krijgen daarnaast keuzevrijheid in salariscomponenten, zoals extra vrije dagen, vakantiegeld en pensioenopties.
Florian Gendrault, CEO van Alleo, licht toe: "Vrijetijdsbesteding via cultuur was al langer een belangrijk onderdeel van ons aanbod. Studies tonen keer op keer aan dat ervaringen, zoals een concertbezoek of theatervoorstelling, blijvende herinneringen creëren en de band tussen werknemers en werkgevers versterken. Met CultuurWerkt! maken we cultuur niet alleen toegankelijker, maar ook een nog groter onderdeel van flexibele arbeidsvoorwaarden. Hiermee inspireren we werknemers en helpen we werkgevers hun arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker te maken."
Cultuur binnen arbeidsvoorwaarden
Met de overname van CultuurWerkt! wordt het bereik van Alleo uitgebreid naar meer dan 200.000 werknemers. Werkgevers en werknemers kunnen gebruik maken van een compleet platform voor arbeidsvoorwaarden. Daar wordt nu een breed scala aan culturele activiteiten aan toegevoegd, van theater en concerten tot museumbezoeken.
Michel Schreurs, directeur van CultuurWerkt!, zegt: "Werkgevers zoeken steeds vaker een totaalpakket dat met hun HR-software geïntegreerd kan worden, en daar biedt Alleo een ideale oplossing voor. Met de technologie en schaal van Alleo kunnen we onze missie naar een hoger niveau tillen en nóg meer mensen laten genieten van de kracht van theater, musea en al het moois dat de cultuursector te bieden heeft."
De integratie van CultuurWerkt! in het platform van Alleo start in februari. Klanten van CultuurWerkt! behouden toegang tot het vertrouwde aanbod, terwijl zij desgewenst ook kunnen profiteren van het aanbod van Alleo.

Een praatje met Rembrandt in Heerlen
Alsof hij nooit is weggeweest: vanaf eind augustus kun je in het centrum van Heerlen zomaar een praatje maken met Rembrandt van Rijn. Geen acteur in kostuum, maar een innovatieve AI-installatie die de schilder van de Gouden Eeuw tot leven wekt.
-Jantje-Geldof.jpg)
INFARCT: Peter Heerschop en Viggo Waas brengen een aangrijpende ode aan vriendschap en veerkracht
Wat gebeurt er wanneer het leven van de een plotseling stilvalt en de ander besluit naast hem te blijven staan, ongeacht de zwaarte van de weg? In de documentaire INFARCT vertellen cabaretiers en levenslange vrienden Peter Heerschop en Viggo Waas het verhaal van een herseninfarct dat alles veranderde, maar ook nieuwe betekenis gaf aan verbondenheid.
Het CultuurWerkt! Magazine is voortaan te lezen zonder in te loggen. Wil je graag profiteren van ons culturele aanbod? Dat vind je voortaan in de Alleo app.