Het verhaal van CultuurWerkt!

Volle zalen

Zo’n twintig jaar geleden vroeg Joop van den Ende zich af hoe hij nog meer bezoekers naar zijn musicalproducties kon trekken. In de weekenden waren de zalen goed gevuld. Maar een gemiddelde doordeweekse werkdag was een stuk minder populair. Ook nu kwam het zakelijk instinct naar boven drijven. Van den Ende zocht contact met enkele grote bedrijven in zijn netwerk en liet medewerkers tegen een flink gereduceerd tarief zijn musicals bezoeken. Bedrijfscultureel Abonnement (BCA) was geboren.

Nadat Van den Ende zich terugtrok uit de alledaagse bedrijfsvoering, werd het aanbod breder dan musicals alleen. In 2017 groeide BCA uit tot CultuurWerkt!. Een organisatie die werkend Nederland verbindt met de cultuursector in de volle breedte. En daarmee niet alleen voor volle zalen zorgt, maar allerlei culturele instellingen en activiteiten meer bekendheid en bezoekers biedt.

Het bijzondere van cultuur is dat het je leven verrijkt, op uiteenlopende terreinen. Daarom moet iedere werknemer kunnen deelnemen aan het culturele leven.
Joop van den Ende - Cultureel ondernemer

Culturele spin in het web

Tegenwoordig brengt CultuurWerkt! meer dan vierhonderd cultuurpartners, tweehonderd bedrijven en ruim 85.000 werknemers samen. We zijn daarmee marktleider in het verbinden van organisaties en cultuurmakers. Met CultuurWerkt! als spin in het web ervaart werkend Nederland de kracht en diversiteit van cultuur. Want deze mooie sector verdient volop belangstelling en bezoekers, en de werkende mens op zijn beurt inspiratie en creativiteit en ontspanning!

Creatiever en gezonder

Werkgevers kunnen er niet meer omheen. Structurele inzet van cultuur is een directe manier om de gezondheid van medewerkers en duurzame inzetbaarheid te bevorderen. Het vooruitzicht op een mooie voorstelling of een lekker dagje weg heel is op zich al heel erg fijn. Als extra voordeel maakt cultuur je volgens de World Health Organisation ook bewezen creatiever, gelukkiger en effectiever. Het laat je langer leven. Tel daarbij op dat het World Economic Forum signaleert dat creativiteit een steeds prominentere vaardigheid is van medewerkers, en de cirkel is rond.

Goed werkgeverschap

Waar regelmatig sporten voor een vitaal lichaam zorgt, zorgt cultuur voor een vitale geest. In de praktijk faciliteren werkgevers vaak wel het sporten, maar geen cultuur. Dat kán en moet anders. Via het lidmaatschap van CultuurWerkt! ben je altijd op de hoogte van persoonlijk cultuuraanbod.

Hoe? Ons online magazine toont op basis van je voorkeuren uitagenda’s, recensies, achtergrondartikelen, diepte-interviews, prachtige video’s, de fijnste muzieklijsten en interessante podcasts. Als kers op de taart kom je veel aantrekkelijke aanbiedingen. Van musical tot museum, van ballet tot cabaret, voor jong en oud. Zo neem je als werknemer je familie en vrienden op een laagdrempelige manier mee naar jouw favoriete culturele uitjes

We helpen werkgevers ook om juist na de Corona-periode cultuur dichter bij de mensen te brengen en organisaties sterker te maken. CultuurWerkt! biedt trainingen en inspiratiesessies op culturele locaties of op de werkvloer, en arrangementen voor die jaarlijks terugkerende personeelsuitjes. Zo maken werknemers kennis met cultuur in de breedste zin van het woord – en ga je als werkgever creatief om met thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, werkgeluk en een gezonde privé-werkbalans.

CultuurWerkt! voor werkgevers

Wist je dat onderzoek uitwijst dat werknemers creatiever, gelukkiger en effectiever worden als ze regelmatig in aanraking komen met cultuur? En dat zij dan meer werkgeluk ervaren en er een gezonde privé-werkbalans op nahouden?

Lees meer