Met dank aan de visionair Joop van den Ende

01 april 2024 door Michel Schreurs
25 jaar geleden zag Joop van den Ende dat zijn voorstellingen in het weekend drukbezocht waren. Zalen vol blije bezoekers, die met spanning wachtten tot de start van zijn nieuwe musical. Logischerwijs was hij daar ontzettend trots op.

Doordeweeks, en vooral tijdens de middagvoorstellingen, was het theater minder goed gevuld. Een doorn in zijn oog. Want de artiesten speelden ook op de minder bezochte dagen de sterren van de hemel. De voorstelling was minstens zo goed, maar er genoten een stuk minder mensen van. En dat doet wat met de sfeer in zo’n zaal.

Maar op een dag schrok Joop van den Ende wakker. Hij had zijn Eureka-Moment*. Die lege stoelen zou hij laten vullen met medewerkers van bedrijven uit zijn netwerk. Met een stevige korting, om de drempel tot theaterbezoek te verlagen. En dat werd een enorm succes, want de zalen puilden uit en de kracht van cultuur kreeg een stuk groter bereik!

*Oké, ik geef toe dat ik hier wat artistieke vrijheid heb toegepast 😉

Daarom besloot Van den Ende zijn cirkel te vergroten. Er zijn toch veel meer bedrijven die dit een tof initiatief zouden vinden? De kring bedrijven die gebruik konden maken van zijn lumineuze idee groeide als kool.

Veel zorgorganisaties en bedrijven in de zakelijke dienstverlening sloten zich aan, tot het moment dat alleen zijn producties niet meer de capaciteit hadden om de vraag aan te kunnen. Van den Ende had kunnen berusten met de gedachte dat hij zijn probleem had opgelost, maar hij wilde van betekenis zijn voor de gehele sector. Daarom nodigde hij andere culturele makers uit zich aan te sluiten. Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA) was geboren.

Al meer dan twintig jaar zetten wij ons in om de cultuursector met het bedrijfsleven te verbinden. Inmiddels heten we CultuurWerkt!, maar onze doelstelling is hetzelfde: we verlagen de drempel tot cultuurbezoek met exclusieve kortingen en – heel belangrijk – op maat gemaakte inspiratie.

Dit verhaal vertel ik vaak als iemand me vraagt wat we bij CultuurWerkt! doen. En iedere keer denk ik: wat een briljant idee had deze man toch! De commerciële inslag (zalen vullen) is minder belangrijk geworden. We maken ons tegenwoordig vooral druk over mentale vitaliteit en het effect dat cultuurbezoek heeft op je medewerkers. En daar zijn we succesvol mee.

Inmiddels is het zo’n jaar geleden dat ik als directeur-bestuurder de leiding over de stichting kreeg. Het gedachtegoed van Joop van den Ende is nog altijd belangrijk, maar ik ben vooral trots als ik merk dat cultuur één van onze gebruikers goed heeft gedaan. Dat een voorstelling of tentoonstelling napraatwaardig is geweest. Even iemands gedachten heeft helpen verzetten. Als ik dat hoor, dan weet ik weer waar we het voor doen: voor het geluk van werkend Nederland.

Michel Schreurs is directeur-bestuurder van Stichting CultuurWerkt! en schrijft maandelijks een column over wat hem bezighoudt.