
Popmuziek ontvangt slechts 7,1% van landelijke cultuursubsidies
29 januari 2025 door Quirien SchonenbergZij vergeleken toekenningen van cultuursubsidies aan popmuziek met die aan genres zoals klassieke muziek en andere podiumkunsten. Het rapport, dat vrijdag 17 januari werd gepresenteerd aan de sector op Eurosonic Noorderslag, stelt dat popmuziek binnen het huidige cultuursubsidiestelsel structureel ondergewaardeerd blijft en pleit voor ingrijpende hervormingen.
Oneerlijke verdeling subsidies
Klassieke muziek ontvangt 93% van de BIS-subsidies voor muziek, terwijl popmuziek met 7% genoegen moet nemen. Bij het FPK is het aandeel voor popmuziek weliswaar hoger (16,1%), maar slechts 1% van de grotere, meerjarige productiesubsidies heeft een popmuziekbestemming. Bezoekers van klassieke muziek krijgen gemiddeld 34 euro van hun kaartje gesubsidieerd, terwijl dat per bezoek aan een popconcert maar 80 cent per kaartje is. “Het verschil is deels verklaarbaar door factoren als orkestgrootte en personeelsstructuur van klassieke ensembles”, zegt Maartje Houtzager, onderzoeker bij het lectoraat Innovatie in de muziekindustrie. “Maar deze ongelijkheid roept vragen op over de rechtvaardigheid van de huidige financiering, en wat het betekent voor de ontwikkeling van talent en innovatie in de popsector.”
Complexe aanvraagprocedures remmen innovatie
Professionals uit de popmuziek benadrukken dat het huidige subsidiebeoordelingssysteem niet aansluit bij de realiteit van de sector. “Aanvragen zijn complex, administratief zwaar, en vaak niet flexibel genoeg om de projectmatige werkwijze in popmuziek te ondersteunen”, zegt Arriën Molema, bestuurslid van de Popcoalitie en voorzitter van BAM! Popauteurs. “Daarnaast schort het aan representatieve expertise in de beoordelingscommissies”, aldus Molema.
Duurzame talentontwikkeling
Vooral voor makers in hun ‘mid-career’ fase is te weinig aandacht in het huidige stelsel: zij ontvangen minder financiële ondersteuning en kunnen aanspraak maken op minder regelingen. Dit roept vragen op over de mate waarin de subsidies bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van al het talent in de popmuzieksector. Molema: “Ook wordt al snel aangenomen dat de ondernemende popmuziek sector zichzelf wel kan redden, maar ook uit eerdere onderzoeken is gebleken dat dit niet het geval is en makers en artiesten juist goed steun kunnen gebruiken om een duurzame carrière op te bouwen.”
Aanbevelingen voor een rechtvaardiger stelsel
“We zien dat de popmuziek binnen het huidige cultuursubsidiestelsel structureel ondergewaardeerd blijft, ondanks beleidsvoornemens om het cultuursubsidiestelsel inclusiever te maken”, zegt Houtzager. In het rapport worden daarvoor de volgende aanbevelingen gedaan:
Verder onderzoek naar cultuurbeleid: Onderzoek hoe het landelijke cultuurbeleid beter kan aansluiten op de praktijk en eigenheid van de popsector.
Dialoog met belanghebbenden: Laat aanvragers zoals makers, managers en presentatieorganisaties in gesprek gaan met cultuursubsidieverstrekkers, beleidsmakers en beoordelingscommissies.
Ontwikkelen van methoden en criteria: Ontwikkel methoden en criteria die een rechtvaardig cultuursubsidiesysteem faciliteren dat recht doet aan de praktijk van de popmuzieksector.
Verbetering van expertise: Zorg ervoor dat commissieleden voldoende expertise hebben om de snel veranderende popmuziekwereld te beoordelen.
Onderzoek naar nieuwe beoordelingscriteria: Onderzoek of regelingen kunnen werken met andere beoordelingscriteria, zoals andere rechtsvormen (zzp’er, vof) en andere manieren van begroten.
Ontwikkelen van nieuwe aanvraagmethodes: Ontwerp aanvraagmethodes die beter aansluiten op popmuziek, zoals videopresentaties, nieuwe media en het meenemen van successen van voorbije jaren.
Meerjarige regelingen voor popmuzieksector: Bied de popmuzieksector, met name de makers, de kans om aanspraak te maken op meerjarige regelingen binnen het huidige cultuursubsidiestelsel.
Hervorming noodzakelijk vóór 2029
Met hervormingen in het cultuursubsidiestelsel na 2029 in het vooruitzicht, benadrukken de onderzoekers dat dit hét moment is om de ongelijkheid aan te pakken en een inclusiever systeem te realiseren. De unieke dynamiek en maatschappelijke waarde van popmuziek verdienen een eerlijke plek binnen het Nederlandse cultuurbeleid.
Dit is een origineel bericht van Hogeschool Inholland.

Het openluchtspektakel van 2025: Willem II. Dé koningskomedie van deze zomer.
Van de makers van Het Pauperparadijs, 14 de Musical en De verleiders is er nu Willem II, de muzikale koningskomedie van het jaar. Deze zomer duiken we in het leven van misschien wel de meest fascinerende koning die Nederland ooit heeft gehad. Hij werd de held van Waterloo genoemd, maar was hij echt die heldhaftige generaal? Of toch een twijfelende klungel? Een flamboyante levensgenieter of een politieke draaikont?

CultuurWerkt! wordt Alleo: dit merk je ervan
Vanaf 2 juni gaat CultuurWerkt! verder op een nieuw platform: Alleo. Je hoeft daar niets voor te doen. Je logt gewoon in zoals je gewend bent, met je bestaande account. Wat je aantreft is vertrouwd én vernieuwd: een frisse omgeving, dezelfde culturele voordelen en een paar mooie extra’s.
Benieuwd naar onze specials?
Log in of bekijk de mogelijkheden om lid te worden